ZIKIR HATIKU DAN KAMU

Tuesday, 17 May 2011

KEMBARA: SURAT CINTA dari AL-QURAN..

Bismillahirrahmanirrahim..

Waktu engkau masih kanak-kanak
Kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu’, aku kau sentuh
Dalam keadaan suci, aku kau pegang
Aku, kau junjung dan kau pelajari
Aku kau baca dengan suara lirih
Ataupun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra


Sekarang engkau telah dewasa
Nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku
Apakah aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan
Yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk
Anak kecil yang belajar mengaji


Sekarang aku tersimpan rapi sekali
Sehingga kau terlupa di mana aku tersimpan
Aku sudah kau anggap sebagai pengisi setormu
Kadangkala aku dijadikan mas kahwin
Agar engkau dianggap bertaqwa
Atau aku kau buat penangkai
Untuk menakuti iblis dan syaitan


Kini aku lebih banyak tersingkir
Dibiarkan dalam kesendirian
Kesepian
Di dalam almari, di dalam laci
Aku engkau pendamkan

Dulu..pagi-pagi..
Surah-surah yang ada padaku
Engkau baca beberapa halaman
Di waktu petang
Aku kau baca beramai-ramai
Bersama temanmu di surau


Sekarang..seawal pagi sambil minum kopi
Engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan aku yang berisi ayat-ayat
Yang datang dari Allah Azzawajalla
Aku engkau abaikan dan engkau lupakan
Waktu berangkat kerja pun
Kadang kau lupa baca pembuka surah-surahku
[ Bismillah ]
Di dalam perjalanan
Engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi


Tiada kaset yang berisi ayat Allah
Yang terdapat dalam keretamu
Sepanjang perjalanan
Radiomu sentiasa tertuju
Ke stesen radio kesukaanmu
Mengasyikkan

Di meja kerjamu tidak ada aku
Untuk kau baca sebelum kau mula kerja
Di komputermu pun kau putar
Muzik kegemaranmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku
e-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun
kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu
Benarlah dugaanku bahawa
Engkau kini sudah benar-benar
Hampir melupaiku

Bila malam tiba
Engkau tahan bersengkang mata
Berjam-jam di depan TV
Menonton siaran televisyen
Euro, Copa Amerika, Akademi Fantasia
Di depan komputer
Berjam-jam engkau betah duduk
Hanya untuk membaca berita murahan
Menatap gambar sampah
Menonton CD tak berfaedah

Waktu pun cepat berlalu
Aku semakin kusam di dalam laci-lacimu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama
Seingatku, hanya awal Ramadhan
Engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku
Dengan suara dan lafaz
Yang tidak semerdu dahulu
Engkau kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulanmu

Bila engkau di kubur sendirian
Menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat
Apakah TV, radio, hiburan
Atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah yang ada padaku
Menolongmu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu tenang...
Membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya...
Kubur yang setia menunggumu...
Engkau pasti kembali
Kembali kepada Tuhanmu


Jika engkau baca selalu
Dan engkau hayati...
Di kuburmu nanti...
Aku akan datang sebagai
Pemuda gagah nan tampan
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat
Dan akulah AL-QURAN kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu


Pegangilah aku kembali...
Bacalah aku kembali setiap hari...
Kerana ayat-ayat yang ada padaku
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu


Keluarkanlah segera aku
Dari laci almarimu...
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu...
Agar engkau senantiasa mengingati Tuhanmu
Sentuhilah aku kembali...
Baca dan pelajari lagi aku...
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari
Walau secebis ayat
Seperti dulu...waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan bersendirian
Dalam bisu dan sepi...
p/s:ayuh lazimi diri dengan bacaan al-quran..banyak manfaatnya..
hati akan menjadi tenang..
tahukah kamu?? membaca al-quran salah satu zikir yang Allah tetap kira walaupun membacanya tanpa kehadiran hati.
sekiranya kenyataan saya salah, silakan untuk membuat teguran. ^__^

1 comment:

kasturi jiwa said...

assalamualaikum.
bahasa yg mudah tetapi menyegat pembaca.
terima kasih.