ZIKIR HATIKU DAN KAMU

Thursday, 29 December 2011

Hukum TENGOK WAYANG



Bismillahirrahmanirrahim..hamdan wa syukran lillah.
Sehingga ke saat ini..saya dan kamu masih diberikan kesempatan utk menghembuskan nafas..
nafas yang kadang kala terasa ringan..adakala berat untuk dihembuskan.
itulah kita hamba kepada Sang Pencipta..
ada waktu iman bertambah dan berkurang..


Kali ini saya cukup berminat untuk berkongsi dengan anda semua mengenai tajuk di atas.
HUKUM MENONTON WAYANG. di saat teman sekeliling saya bagai disapa demam 'OMBAK RINDU'..


Semenjak di bangku sekolah rendah hingga menengah..ditambah dengan perbincangan dengan sahabat2 sealiran fikrah..saya berpegang bahawa hukum menonton wayang adalah haram..bila ditanya mengapa HARAM, saya cuba kaitkan dengan keadaan di dalam panggung wayang itu sendri yang semestinya tiada pengasingan tempat antara lelaki dan perempuan. mungkin jawapan ini tidak kukuh. terutama bagi anak remaja zaman kini..GENERASI Y..


Pegangan saya berubah apabila saya terjumpa ini


Dr. Yusuf al-Qardhawi menyatakan:
"Tidak syak lagi bahawa panggung wayang merupakan satu alat dari alat-alat pengarahan dan hiburan, maka hal ehwal setiap alat ini dilihat sama ada ianya digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Maka ia diterima, dan tidak adalah masalah ke atasnya. Maka hukum aktivitinya adalah menurut apa ia ambil dan lakukannya"


Dengan itu kami berpendapat bahawa panggung wayang adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan menuntut agar mematuhi syarat yang berikut:



  • Tajuk dan jalan cerita tak bertentangan dengan akidah, syariah mahupun akhlak Islamiah.




  • Tidak melalaikan daripada kewajipan seperti solat dsb.




  • Tidak bergaul lelaki dan perempuan bukan mahrah, tidak dalam keadaan syubhah (meragukan) dan perkara-perkara yang boleh mendatangkan fitnah.



Maka, hukum menonton wayang adalah harus. Tetapi boleh berubah menjadi HARAM sekiranya melanggar syarat-syarat yang ditetapkan seperti di atas.


p/s: sekiranya anda berkeinginan untuk MENONTON WAYANG, silakan. Pastikan 3 SYARAT di atas dipatuhi. Moga perkongsian ini memberi manfaat kepada saya dan anda semua.


No comments: