Posts

Showing posts from January, 2012

Bila berbicara mengenai CINTA.

Image
Pada suatu hari datang seorang pemuda bertemu Imam Syafie mengatakan bahawa dirinya telah jatuh cinta. Imam Syafie dengan tenang menasihati pemuda tersebut “Simpanlah cinta itu dihatimu sehingga Allah menganugerahkanmu jalan untuk engkau alirkan cintamu.”


Bertitik tolak dari nasihat Imam Syafie, maka ku ukir kata sebagai pedoman buat diri…


Cinta itu…
Cinta itu fitrah,
Cinta itu anugerah,
Andai mencintai kerana Allah.


Cinta itu fitrah,
Namun anugerah boleh jadi fitnah, Andai tidak memiliki fikrah.


Berawaslah! 
Bisikan syaitan itu, diikuti mudah,
Supaya tunduk pada nafsu serakah,
Jangan sampai kita kalah,
Hingga segalanya kita serah,
Akhirnya kesal kerana punah.


Justeru, maruahmu peliharakan,
Nuranimu sucikan,
Agar iman yang engkau tanamkan,
Pohon taqwa yang engkau bajakan,
Tidak rosak dimakan syaitan.


Sedarilah! Hatimu jua hatinya,
Dua-dua adalah miliknya,
Yakinlah dengan taqdirnya,
Apa yang tertulis di sana,
Pasti di sini akan terlaksana.


KeTika itu,
Apabila telah bersatu, Cintanya dan cintamu,
Baru kau tahu,
Tan…

Dia, seorang yang baik..mayatnya menjadi keldai. KITA?

Image
"Dalam terik panas mentari yang memancar menyinari tanah Baitul Haram, seorang ulama zuhud yang bernama Muhammad Abdullah al-Mubarak keluar dari rumahnya untuk menunaikan ibadah haji. Di sana dia leka melihat seorang pemuda yang asyik membaca selawat dalam keadaan ihram. Malah di Padang Arafah dan di Mina pemuda tersebut hanya membasahkan lidahnya dengan selawat ke atas Nabi. "Hai saudara," tegur Abdullah kepada pemuda tersebut. "Setiap tempat ada bacaannya tersendiri. Kenapa saudara tidak membanyakkan doa dan solat sedangkan itu yang lebih dituntut? Saya lihat saudara asyik membaca selawat saja." 

"Saya ada alasan tersendiri," jawab pemuda itu. "Saya meninggalkan Khurasan, tanahair saya untuk menunaikan haji bersama ayah saya. Apabila kami sampai di Kufah, tiba-tiba ayah saya sakit kuat. Dia telah menghembuskan nafas terakhir di hadapan saya sendiri. Dengan kain sarung yang ada, saya tutup mukanya. Malangnya, apabila saya membuka semula kain ter…

New Year Celebration di Lantunan Mahabbah Rasulillah ^_^

Image
Bismillahirrahmanirrahim..
Hamdan wa syukron lillah..
Tak terhitung nikmatMu hingga ke saat ni dan saat-saat seterusnya..
Aku beriman kepadaMu Ya Latif,yang Maha Lembut kepada hambaNya..

Kali ini ingin saya berkongsi sedikit pandangan dan pengalaman..
Alhmdulillah, jika sambutan tahun baru pada tahun baru saya melibatkan diri dengan penyebaran risalah di Sungai Petani, pada tahun ini saya menghadirkan diri ke Lantunan Mahabbah Rasulillah.


Subhanallah, terasa diri ini sangat kerdil.. saya mengaku saya pencinta rasul, tapi msih banyak sunnah Baginda belum saya ikuti..syafaatkan daku, ya Rasulullah..

Dalam program ini bermula jam 10 pagi kami disajikan dengan juadah jiwa yang amat istimewa oleh Ust. Haron Din. Beliau menceritakan pengalaman bermimpi dengan Rasulullah. 6 mimpi kesemuanya. Subhanallah. moga Allah merahmati beliau di atas perkongsian ini. Bermula dengan mimpi pertama, di mana beliau menjadi penjaga pintu di sebuah rumah bagi memeriksa kehadiran tetamu. Di dalamnya, Rasululla…